keskiviikko 8. huhtikuuta 2009

Pesä

ISOJA LINTUJA !

Sain ihastuttavan linkin jonnekin Turun saaristoon. Nettikamera seuraa jättimäisen pesän tapahtumia kutakuinkin tosiaikaisesti. Olen bongannut tästä kotisohvalta jo kaksi merikotkaa, yhden kalasääksen ja yhden variksen. Olen häpnaadilla lyöty !

Merikotkan olen nähnyt myös ihan luonnossa. Se liiteli sinisellä kesätaivaalla auringon paisteessa. Ja vaikka se lensikin korkealla, ei jäänyt epäselväksi, kuinka mahtavankokoisesta linnusta on kyse. Todella upea ilmestys ! Se oli kuin vapauden ruumiillistuma liitäessään ilmavirtojen mukana lekuttamatta kertaakaan siipiään. En voinut kuin mykistyneenä ihailla sen lentoa.

Kalasääksi, jonka olen nähnyt vain kuvista, näyttää aika hurjannäköiseltä otukselta. Jos kotkan 'ilme' on ylväs ja jalo, niin kalasääksi näyttää mielestäni ilkeältä ja juonikkaalta. Suorastaan pelottavalta. Tosin molemmat ovat sen kokoluokan siivekkäitä, etten kumpaakaan haluaisi kohdata kalastusreissullani 50 metriä lähempää.

Nyt täytyy kyllä myöntää, että olen turkulaisille pirun kateellinen.

Ei kommentteja: